De visie van Taranartos.
10 jaar Taranartos. ontstaan sedert 2013, om precies te zijn de 14de februari. Het is nog steeds mijn grote liefde in het leven. Door de jaren heen is de visie van mij en het bedrijf dan ook gegroeid waardoor het wel een woordje uitleg kan gebruiken. In de kern blijft het hetzelfde, waar een interesse in voeding en geschiedenis is samengesmolten. Het logo van Taranartos bestaat echter uit drie elementen, die dus ook de visie van Taranartos bepaalt. De visie gaat niet enkel over geschiedenis en voeding, maar ook over de natuur. De natuur is als een rode draad in het ganse leven van dit bedrijf.
Dat mede ondertussen bekender is geworden, waar veel meer vraag achter is dan in 2013, is overduidelijk. Zo zijn we constant op zoek gegaan naar nog meer soorten mede, waarbij goede, kwaliteitvolle mede werd aangeboden. Deze zoektocht heeft ons toen gebracht naar Duitsland, maar gedurende de jaren ook naar Polen, Zweden en Denemarken, Ierland, Slovenië en België. Sedert een paar jaar komen de leveranciers ons zelf contacteren met de vraag als Taranartos hun producten wil aanbieden. Sommigen hebben wij aanvaard, anderen geweigerd, maar door de grote toestroom van brouwers en hun aanbod, zijn we verplicht als bedrijf om hier keuzes in te maken. Soms tot groot jolijt van sommigen, of tot grote spijt van anderen. Echter blijven wij op zoek naar de beste smaken die we kunnen aanbieden tegen het voordeligste tarief voor allen.
In 2022 heb ik hierin een beslissing moeten nemen omdat er meer kansen werden gegeven aan brouwers waarvan hun producten op de Belgische markt echter niet goed aanslaan. Sommige van deze flessen worden dus niet meer opgenomen in ons gamma, maar ook van brouwers waar wij al jaren mee samenwerken zullen wij uitzoeken welke goed worden gesmaakt in België.
In 2023 zal je nog meer kunnen smaken van de wereld van honing. Naast Mede komen er talrijke nieuwe ideeen uit die gepaard gaan met Mead and Greet. Daar de beleving voor jullie op eerste plaats staan, zullen wij daar meer de focus op leggen. Want zeg nu zelf, een drankje zoals mede smaakt toch beter af in heerlijke sferen, zijnde dit nu alleen met een goed boek, een goede serie of met vrienden aan een vuur, waar honingdrank is, is er gezelligheid. Daarom dat Mead and greet thema gewijs zal komen. Hierover zal ik nog een andere blog schrijven van zodra deze helemaal zijn uitgewerkt. Het staat zo goed als op punt en zal worden gepubliceerd via de website en een kroniek zoals deze.
Daarbij doen we aan kwaliteitscontroles en denken ook na hoe het nog ruimer kan worden aangeboden dan enkel maar de fles. Pakketten worden samengesteld, cocktails worden ontworpen of krijgen we mee van onze producenten en natuurlijk mag de keuken ook niet ontbreken waarbij we toch al een 30tal recepten hebben staan, klaar om publiekelijk voor te stellen via verschillende kanalen. Je ziet, de wereld van Taranartos staat niet stil, waarbij de focus niet meer op de mede zelf ligt, maar alles om de eetwereld te vergroten zodat jullie beleving terug centraal komt te staan.
Onze unique selling point is gedurende dit ganse proces nooit veranderd. Taranartos blijft geloven dat deze het meest omvat waarvoor de zaak staat en klinkt nog steeds:
“Taranartos brengt mensen in contact met een uniek voedingsmiddel, via evenementen, zowel zelf georganiseerd of op aanvraag van andere organisaties. Een stuk geschiedenis en milieubewustwording, waarbij we mikken op de oudste drank in de wereld.”
Dit ondersteunt de drie pijlers waaruit ons symbool/logo bestaat. Ik leg deze even kort uit.
Op cultureel vlak doen wij ondersteuning door educatief te zijn omtrent mede, maar ook door verschillende mogelijkheden te geven aan andere culturele projecten. Zo ben ik sedert 2023 op zoek naar verschillende educatieve/culturele projecten, waarbij ik , via mede of honing kennis kan vergroten naar anderen toe. Ook dit komt terug in de kronieken beschreven.
Op economisch vlak ondersteunt Taranartos constant. Door over te schakelen naar een groothandel kunnen we veel andere handelaars ondersteunen. Persoonlijk een belangrijk doel omdat iedereen wel iets unieks wenst te hebben. Hierdoor hebben wij al verschillende winkels en horeca zaken bereikt. Zelfs grote spelers op de honingmarkt, nemen mede af via Taranartos omdat wij nu éénmaal het goedkoopst kunnen leveren.
Ten derde op milieuvlak. Hiervoor verwijs ik naar onze herbruikbare verzenddozen die bestaat uit 70% gerecycleerd karton en papier. Je kan hier meer over lezen in deze kroniek https://taranartos.be/groene-verzendingen-met-taranartos-een-milieubewuste-keuze/
Onze kronieken zullen nog meer worden uitgewerkt komend jaar waarbij we geregeld nog leesvoer toevoegen zodat jullie, klanten en geinteresseerden, meer komen te weten over mede, de geschiedenis ervan, de mogelijkheden ervan, kortom alle aspecten van mede maar ook we partners in kaart of lichten we een stuk milieu bewustwording op die een invloed heeft op een bedrijf als Taranartos.
Mocht u nog vragen hebben over ons, gelieve ons zeker te mailen op info@taranartos.Be